as7abGamed
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

as7abGamed

موسيقى-العاب-افلام-شات-اغانى-برامج-تعليم

الرئيسيةالبوابةراديو اصحاب جامدافلام اون لاينأحدث الصورالتسجيلدخول

التعليم فى مصر

3 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
Badr

Badr

المساهمات : 186

التعليم فى مصر Empty
مُساهمةموضوع: التعليم فى مصر   التعليم فى مصر Icon_minitimeالخميس فبراير 19, 2009 4:20 pm

ا بسم الله الرحمن الرحيم

احنا كنا متفقين ان فى موضوع هنتكلم فيه كل اسبوع وقولت الموضوع ده هيكون بناء على اختياركم انتم وبما انكم طبعا ماقولتوش حاجة فأنا هقول موضوع النهاردة بس ياريت الاقى ردود عليه . (التعليم فى مصر) عايزين نعرف رأيكم فى موضوع التعليم فى مصر هل هو صح هل هو غلط ولو كان هو غلط ايه الغلط فيه وازاى نقدر نصلح ده وعايزين كمان نعرف منكم ايه اهمية التعليم ؟وياريت كل واحد فى اخر موضوعه يقول لو كان مكان السيد / يسرى الجمل وزير التربية والتعليم هتعمل ايه؟ ولو مكان السيد/هانى هلال وزير التعليم العالى برده قوللى هتعمل ايه وازاى هتقدر تغير من الوضع الحالى؟؟؟ . انا عايز اقوللكم ان سبب اختيارى للموضوع ده ان التعليم ده هو اساس كل شىء ولو اتصلح بجد هنرتقى بمجتمعنا . يارب يكون الموضوع عجبكوا ويارب الاقى ردود المرة دى
louka

louka

المساهمات : 248

التعليم فى مصر Empty
مُساهمةموضوع: رد: التعليم فى مصر   التعليم فى مصر Icon_minitimeالجمعة فبراير 20, 2009 12:35 pm

الموضوع بجد رائع يا بدر وعايزة اقولك عندك حق التعليم اهم حاجة لان كل حاجة في حياتك بعد كده مترتبة عليه ولكن للاسف موضوع التعليم عندنا في مصر زي كل حاجة تانية دايما ماشي بالعكس يعني دايما ماشي في الاتجاه الغلط وبيتهيئلي ده ليه اسباب كتير ولو انا مكان السيد الوزير يسري الجمل هحاول اخلي ناس بيفهمو هما اللي يحطو المناهج وهراقب العملية التعليمية اكتر من كده وهحسن المناهج واطور طرق دراستها
وميرسي ليك تاني يا بدر علي الموضوع الرائع
haytham
عضو جامد
عضو جامد
haytham

المساهمات : 128

التعليم فى مصر Empty
مُساهمةموضوع: رد: التعليم فى مصر   التعليم فى مصر Icon_minitimeالسبت مارس 07, 2009 11:03 pm

lol!
الموضوع ده جميل فعلا
وانا لو مكان السيد وزير التربيه والتعليم هحاول انى ألغى المواد التى ملهش لزمه
وكمان هبدأ من حيث انتها الاخرون
مش هفضل اقول كان عندنا حضاره من كام الف سنه وكان وكان وكان
لازم نبتدى من جديد و تبتدى صح
ودى هى وجه نظرى البسيطه
http://www.as7abgamed.yoo7.com
haytham
عضو جامد
عضو جامد
haytham

المساهمات : 128

التعليم فى مصر Empty
مُساهمةموضوع: رد: التعليم فى مصر   التعليم فى مصر Icon_minitimeالسبت مارس 07, 2009 11:19 pm

lol!

وايضا انا لو مكان السيد وزير التعليم العالى
:في بجد اشياء كثيره لابد ان تكون ابسطها
جميع الكليات التى لها نفس الاقسام مثال (كليات الهندسه) لابد ان يكون لها نفس التنسيق عند الدخول من الثانويه
وهذا سوف يوفر على الدوله تكلفه المدن الجامعيه لان كل طالب سوف يدرس في الجامعه القريبه من بيته بدون التقيد بمجموع

وهذا احد المواضيع الكثيره

lol!
http://www.as7abgamed.yoo7.com

التعليم فى مصر
صفحة 1 من اصل 1